Niet Meer Zonder Jou
 

Niet Meer Zonder Jou

"Ik zal niet doen wat je zegt. Ik zal mijn eigen pad volgen
en terwijl ik dat doe, 
zal ik me niet laten verstoten.
Ik zál anders zijn, maar Niet Meer Zonder Jou.”
Voorstelling

Niet Meer Zonder Jou is een openbaar gesprek tussen Nazmiye Oral en haar moeder Havva en een foto-expositie van Çiğdem Yüksel.

In Niet Meer Zonder Jou zijn we getuige van de schurende, huiverige, soms angstige én dierbare ontmoetingen tussen een lid van de traditionele moslimgemeenschap, moeder Havva, en een vrijgevochten familielid, dochter Nazmiye. Een openbaar gesprek aan met haar moeder Havva, over dat waar vroeger in het gezin nooit over gesproken werd.

Çiğdem Yüksel herkende zich in het proces en dilemma van Nazmiye en fotografeerde daarom een twintigtal moedige leden uit de gemeenschap die net als moeder en dochter de confrontatie met een familielid of naaste aangaan. Deze foto’s, te zien in 50 tramhokjes verspreid over Amsterdam, lokten vele reacties uit. Naar aanleiding van een bekladde foto op het Bos en Lommerplein dacht Çiğdem: “Hier start onze dialoog!” Ze trok de wijken in van 6 Nederlandse steden en hing de portretten op in de huiskamers van islamitische bewoners. Zij opende het gesprek met de gezinnen en vroeg hen te reageren op de foto door deze vrij te bewerken. Deze bewerkte, ‘doorleefde’ versies worden naast de originele portretten getoond in de meereizende foto-expositie.

Na de voorstellingen in de wijkhuizen gaan we met elkaar in gesprek. En er zijn hapjes en drankjes.

NIET MEER ZONDER JOU | VIDEO FLITSEN 
Onlosmakelijk verbonden met de voorstelling is de serie portretfoto’s Niet Meer Zonder Jou. Tijdens de fotoshoots 2015 zijn de filmopnames gemaakt. 

NIET MEER ZONDER JOU #15
MERYEM NIETMEERZONDERJOU SEMRA SOFIA


NIET MEER ZONDER JOU #14
MURAT NIET MEER ZONDER JOU AYSE

NIET MEER ZONDER JOU #13
ARA NIETMEERZONDERJOU SINAN


NIET MEER ZONDER JOU #12
HAVVA NIETMEERZONDERJOU NAZMIYE




NIET MEER ZONDER JOU #11
SAMI YUSUF NIETMEERZONDERJOU ENIS
<


NIET MEER ZONDER JOU #10
OGUZ MOHAMMED NIETMEERZONDERJOU AHMED
NIET MEER ZONDER JOU #9

NORA NIETMEERZONDERJOU ILIAS 


NIET MEER ZONDER JOU #8
SEYHAN NIETMEERZONDERJOU GEDIZ

    
NIET MEER ZONDER JOU #7
HATICE NIETMEERZONDERJOU UGUR    


NIET MEER ZONDER JOU #6

ADNAN NIETMEERZONDERJOU CELAL

NIET MEER ZONDER JOU #5
WAHIBA NIETMEERZONDERJOU FATIMA

 

NIET MEER ZONDER JOU #3
DE HOND

NIET MEER ZONDER JOU #2
ALI ABDEL MOHAMMED IBRAHIM MAJID AHMED MILOUD AISSA MOHAMED 
NIETMEERZONDERJOU SOLIMAN


NIET MEER ZONDER JOU #1 
MEHTAB OLGA MELEK NIETMEERZONDERJOU MELIH

WAHIBA NIETMEERZONDERJOU FATIMA
Op de vlucht voor haar vader, trouwde Fatima op haar 13de. Met haar moeder kon ze de reden van haar trouwen niet delen: zij vond het belangrijk dat haar dochter volgens de tradities als maagd het huwelijk inging en dat er niet zou worden geroddeld. Nu is ze gescheiden en woont ze met haar twee dochters. De lijn die zij heeft gekozen als moeder is om haar twee dochters op te voeden vrij van elke regel en traditie.

















SEYHAN NIETMEERZONDERJOU GEDIZ
Gediz is vrij opgevoed. Maar toen ze tegen de wil van haar ouders in, ging samenwonen met haar Nederlandse vriend in plaats van te trouwen was ze niet meer welkom in het ouderlijk huis. Na een aantal jaren van verwijdering begon de weg terug naar elkaar. Vooral haar moeder heeft wroeging over deze periode, en wenst dat ze toen voor haar kind had gekozen.


















SERIFE NIETMEERZONDERJOU ALI
Ali en Serife zijn een koppel van 80+. Ali, als patriarch, heeft met zijn vrije blik zijn hele omvangrijke familie in vrijheid en zachtheid geleid. Zij kunnen niet zonder elkaar.






















SAMI YUSUF NIETMEERZONDERJOU ENIS
Enis is Islamdeskundige  "Niet alleen een moeder baart kinderen, ook de vader doet dat." Hij voedt zijn kinderen verschoond van alle opgelegde regels door cultuur en religie op.  Voor hem en volgens hem staat Liefde boven alles.





















RAMAZAN NIETMEERZONDERJOU ORHAN
De vader van Orhan Delibas, Wereldkampioen Bokser, Ramazan is dominant en streng. Orhan steekt anders in elkaar en maakt zijn eigen keuzes. Maar hij heeft er voor gekozen zijn vader te respecteren, te erkennen zoals hij is,  en staat altijd voor hem klaar. "Als mijn vader zegt, dit is wit, al is het zwart, dan beaam ik het.' 



















OGUZ MOHAMMED NIETMEERZONDERJOU AHMED
Als politicus, maar vooral als lid van de gemeenschap, is Ahmed Marcouch op de  foto gegaan met Mohammed en Oguz, beiden homoseksueel. Alle drie zetten zij zich in voor meer begrip en openlijkheid rond dit thema, waarbij zij de ouders meenemen in hun strijd naar acceptatie.


















NORA NIETMEERZONDERJOU ILIAS
De familie heeft geaccepteerd dat Ilias homo is, maar na openlijke betrokkenheid bij de Marokkaanse boot (Gay Pride), houdt zijn oudere broer afstand. Zijn zus steunt hem wel. 





















MUHTEREM NIETMEERZONDERJOU CEMIL
Cemil voelt zich verantwoordelijk voor het geluk van de hele familie. Is hij dat ook? Zijn ouders zijn bewust uit Enschede naar Vaassen verhuisd om onder de druk van de familie uit te komen en zo hun kinderen een vrije opvoeding te kunnen geven.




















MERYEM NIETMEERZONDERJOU SEMRA SOFIA
Semra heeft een aantal jaren geleden toen zij op kamers ging, haar hoofddoek afgedaan. Het uitkomen voor wie ze werkelijk was zorgde voor strijd en frictie. Haar ouders maken onderdeel uit van haar leven, echter, Semra bewaakt openlijk de grenzen van de vrijheid die zij zichzelf en haar dochter wil geven. Haar moeder volgt nu de door Semra's gekozen vrije lijn van opvoeden. 

















MEHTAB OLGA MELEK NIETMEERZONDERJOU MELIH
Melih, acteur en maker, is zijn eigen weg gegaan. Sinds  een jaar is het contact met zijn ouders (tijdelijk) verbroken. "Om iets nieuws op te bouwen moet het oude eerst kapot." Voor deze foto met zijn zus, tante en nicht had hij na 8 maanden voor het eerst weer contact met zijn zus. 


















HAVVA NIETMEERZONDERJOU NAZMIYE
Nazmiye gaat de radicale intimiteit aan met haar moeder Havva.























 

HATICE NIETMEERZONDERJOU UGUR
Hatice heeft een verstandelijke beperking en is sinds vier jaar getrouwd met Ugur, negen jaar jonger en zonder beperking. Voorbij gangbare regels vinden zij elkaar in de liefde.
















AYNUR VURAL ALI IHSAN NIETMEERZONDERJOU MERAL
Meral neemt haar ouders altijd in zachtheid mee in haar leven en betrekt ze zo mogelijk overal bij, in plaats van uit te sluiten of te zwijgen.






















ARA NIETMEERZONDERJOU SINAN
Sinan is op de foto gegaan met zijn Armeense vriend Ara Halici. Niet meer zonder jou staat hier voor het volk, omdat de Armeense genocide door veel Turken ontkend wordt. (bekend van TV documentaire Bloedbroeders)





















ANNEKE AYTEN NIETMEERZONDERJOU SANDRA
Sandra is geadopteerd door Anneke. Toen Sandra 24 was, is ze bekeerd tot de islam. Samen hebben zij het nodige meegemaakt. Soms kunnen zij niet met elkaar, maar bovenal kunnen zij niet zonder elkaar. Haar ex schoonmoeder Ayten, een Koerdische moslima, is als een tweede moeder voor haar.  Sandra volgt vooral haar eigen pad waarin ze elkaar accepteren,  ondanks dat ze het niet altijd eens zijn.


















ALI ABDEL MOHAMMED IBRAHIM MAJID AHMED MILOUD AISSA MOHAMED NIETMEERZONDERJOU SOLIMAN
Soliman met 10 broers op de foto. Hij is opgegroeid met 15 broers en zussen. Thuis was het altijd een strijd onderling, de sterkste wint, maar, ze waren wel altijd een vangnet voor elkaar. Hij wil nu uitzoeken of dat vangnet nog zo sterk is en wil dichter tot elkaar komen met zijn broers. 

















ADNAN NIETMEERZONDERJOU CELAL

Celal, zelf bijna dader van eerwraak, is inmiddels sinds jaren eerwraakdeskundige. Hij is met Adnan op de foto gegaan die op het punt stond om eerwraak te plegen of zichzelf van het leven te beroven. 




















Türkçe Bilgiمعلومات باللغة العربية

Niet Meer Zonder Jou

voor al onze moeders, dochters en zussen
voor al onze vaders, zonen en broers
niet meer zonder jou

wil ik vechten voor mijn vrijheid
eenzaamheid als tol aanvaarden

voor mijn stem
voor het toe-eigenen van mijn eer 
niet meer zonder jou

wil ik deze pijn onvruchtbaar maken
zodat nieuwe generaties verschoond blijven
van deze erfenis
opdat onze kinderen, en hun kinders kinderen 
kunnen zijn wie ze zijn

maar niet meer zonder jou…

‘Je vader en ik hebben besloten, als je niet doet wat wij zeggen, plegen we zelfmoord.’ “De zin sloeg me in mijn rug en voor het eerst in mijn 18 jaren sloeg hij me glashelder. Ik draaide me om en zag mijn plek te midden van mijn gemeenschap, onbewoond door mij. Want anders. Dus onwaardig. Een plek om voorgoed te verlaten. Ik keek mijn moeder bloot in haar ogen. Maar het is mijn plek, mijn geboorterecht. Ik laat van mij geen vreemde maken. Ik zal niet doen wat je zegt. Ik zal mijn eigen pad volgen, en terwijl ik dat doe, kun je me niet verstoten want ik zál anders zijn, maar niet meer zonder jou.”

Nazmiye Oral ontwikkelde het concept voor Niet Meer Zonder Jou op grond van haar eigen ervaring. In de voorstelling vertellen acteurs samen met hun dierbaren hoe ze hun eigen weg zijn gegaan terwijl ze tegelijk weigerden zich te vervreemden van hun gemeenschap. Onlosmakelijk verbonden met de live ontmoeting is een serie portretfoto’s, op groot formaat te zien in de openbare ruimte; in 50 tramhokjes in Amsterdam.

Nazmiye Oral over haar project
‘Opgroeien in een islamitische wij-cultuur betekende een botsing van de “ik” die zich in mij vormde tegen de bestaande structuren. Er was geen ruimte om het autonome “ik”, met zijn eigen regels, uit te leven en toch in mijn cultuur te blijven. Deze twee structuren leken enkel naast elkaar te kunnen bestaan. Het kiezen voor het éne betekende het opgeven van het andere. Niet Meer Zonder Jou is ontstaan uit de behoefte deze structuren te doorbreken, ontstaan uit de behoefte mezelf te kunnen zijn zonder het moeten opgeven van mijn plek, zodat er een vloeibare, vrije ruimte ontstaat waarin een enkele regel geldt: liefde. 


Dit kan alleen als beide partijen het experiment aangaan van Niet Meer Zonder Jou en zich overgeven aan radicale intimiteit. Zichzelf intimiteit aandoen. Intimiteit is een gegeven dat mij tot een amoebe maakt, een onhandige plas water, en juist daarom wil ik haast met geweld mijzelf intimiteit aandoen. 

Wat houdt dat gegeven in, als je besluit: ik weet waar de sleutel ligt, ik stap uit die gevangenis, ik ga mezelf zijn, maar ‘Niet Meer Zonder Jou’ en als je daar alles mee bedoelt? Alles wat ik ben, wat jij bent? Daarvoor heeft maker Nazmiye Oral haar moeder overgehaald om met haar wekenlang in een gecreëerde ruimte te leven waarin alles inbegrepen wordt. De afstand, het afwijzen, de woorden, het geweld, de liefde.

Niet Meer Zonder Jou wordt niet alleen aangegaan door acteurs en muzikanten, maar ook door een groep leden van de wij-gemeenschap: zij gaan deze kwetsbare daad voor het oog van de fotocamera aan met een lid van hun familie, waarmee ze deze intimiteit voorheen niet konden delen. Deze foto’s zullen in abri’s door de stad verspreid, op de route naar de speellocatie, het publiek in de beweging meenemen. Diezelfde gemeenschap zal in de aanloop naar de voorstelling in de vorm van workshops van tijd tot tijd op bezoek komen in die ruimte van moeder en dochter, zijn eigen bestaande structuren en dynamiek meebrengen en het alles wat er is beïnvloeden. 

Het publiek, allen met hun eigen structuren van het “ik” en “wij”, is een levend, ademend onderdeel van Niet Meer Zonder Jou op de avond dat ze de locatie betreden. In staat om de ruimte, de inhoud, de energie en de geschiedenis van de avond te beïnvloeden. Elkaar te beïnvloeden. 

Hoe kun je liefde van de hand wijzen om tot echte liefde te komen? Hoe kun je die liefde pareren, je hand dwars door de borst van de ander boren, het hart in je hand, en zacht zeggen: Dit is wie ik ben, en ik doe het ‘Niet Meer Zonder Jou’?

 
Niet Meer Zonder Jou Wijktour 2016

tekst Nazmiye Oral
regie Adelheid Roosen 
spel 
Havva Oral, Nazmiye Oral 
regie-assistentie Lauren Rissik
muziek MSeval Okyay
lichtontwerp Jantje Geldof
vormgeving & kostuums Dymph Boss
fotografie foto-expo Çiğdem Yüksel
research Kim Zonneveld, Nilay Ceber (stage)
zakelijke leiding Alexander Chu
productie Nadin Topal
publiciteit Machteld Kuntz, Pieter Donkers
tourmanager Ugur

coproductie Zina, Adelheid|Female Economy, Holland Festival
arms linked Toneelgroep Amsterdam
diepe dank De Balie, Joke Kop, Vrouw en Vaart Amsterdam, Inci Ayden, Ayse Agir-Eser, Buurthuis De Dommel Eindhoven, Nicoline Grotzenbauch, Hafida Amajoud, De Mussen Den Haag, Ingrid Sieljes, MFC Presikhaven Arnhem, Fokje Wierdsma, Wijkcentrum De Put Rotterdam, Kyra Kasel, STUT Theater Utrecht.


Niet Meer Zonder Jou voorstelling 2015

Concept en tekst Nazmiye Oral
Regie Adelheid Roosen 
Artistiek team Lauren Rissik, Titus Tiel Groenestege, Céline Buren
Muziek Meral Polat, Seval Okyay, Ata Güner, Ali Ihsan Polat
Lichtontwerp Jantje Geldof
Vormgeving & kostuums Dymph Boss, Saskia van Straaten (assistent)

Cast Havva Oral, Nazmiye Oral 

De Gemeenschap 2015 Ayşe Eski, Celal Altuntaş, Semra Çelebi, Fatih Bici, Fatima El Mourabit, Wassim Al Razzaz, Melih Gençboyacı, Çigdem Yüksel, Meral Polat, Ali Ihsan Polat, Seval Okyay


Niet Meer Zonder Jou in de Tramhokjes | Foto Expositie in de Openbare Ruimte 

Concept en fotografie Çigdem Yüksel
Artistiek team Melih Gençboyacı, Meral Polat, Nazmiye Oral, Adelheid Roosen


Voor de lens | Foto-Expositie in de openbare ruimte 
Nazmiye Oral, Havva Oral, Hatice Oral-Bağcı, Uğur Bağcı, Soliman Allaui, Ali Allaui, Abdel Falil Allaui, Mohammed Allaui, Ibrahim Allaui, Majid Allaui, Ahmed Allaui, Miloud Allaui, Aissa Allaui, Mohamed Allaui, Sandra Doevendans, Anneke Lamberts, Ayten Iz, Ali Polat, Şerife Polat, Döne Fil, Diana Kotters, Fatima El Mourabit, Wahiba Chahid, Meral Polat, Vural Polat, Ali Ihsan Polat, Aynur Polat, Illias Zian, Nora Zian, Ahmed Marcouch, Oğuz Acer, Mohammed Chaibi, Fatih Bici, Ephraim Beks, Celal Altuntaş, A.K., Seval Okyay, Melih Gençboyacı, Melek Gövsulu, Mehtab van der Wallen-Gençboyacı, Olga Yıldız, Ayşe Eski, Murat Karakurt, Gediz Turan, Seyhan Turan, Sinan Can, Ara Halıcı, Orhan Delibaş, Ramazan Delibaş, Hilal Güneş, Haral Calışır, Hüsniye Çalışır, Meltem Karaca, Cemil Yılmaz, Muhterem Yılmaz-Yaşar, Kaplan Yılmaz, Günay Yılmaz, Müberra Yılmaz, Yasmine Allas, Wassim Al Razzaz, Ayhan Dinçer, Duru Dinçer, Semra Çelebi, Meryem Çelebi, Sofia Meryem Bekâr, Enis Odacı, Sami Yusuf Odacı 

Research Seval Okyay, Nicky Groot
Hoofd productie Yke van Dok
Productie Holland Festival Janneke den Engelsen

Productie assistent Nicky Groot, Marleen Wortmann

Technici Mark Huyskamp, Ata Güner
Grafische vormgeving Roddy Mac Mahon
Video Nicky Groot

Catering 
Tafel van Zina, Malika Hamdaoui
Publiciteit Myrddin Baars, Fleur Kruis bij alliantiepartner Toneelgroep Amsterdam, Annelieke Acda

Zakelijke leiding 
Denise Harleman 
Back office Daniella Groenberg, Sheila Chitanie


Coproductie Zina, Adelheid|Female Economy, Holland Festival
Met pegels ondersteund Fonds Podiumkunsten, Prins Bernhard Cultuurfonds, Gemeente Amsterdam
Dank dank Open Studio, Cornelis de Boer, Muziekgebouw aan 't IJ, Bimhuis, De Bibliotheek Hengelo, Boksacademie Arnhem, Rozet Arnhem, Urban Resort, JCDecaux, Annelies Hendrikse, Esmee Hendrikse, Igor Vrebac, Tomas Vondracek en op De Vlugt Myriam Sahraoui

 


          

    

speeldata 2017

vr 22 t/m zo 24 sep I 20:30 I Stadsschouwburg Amsterdam, Studio 2 (TGA) I Amsterdam

do 12 okt I 19:30 I Crossing The Line Festival I New York

vr 13 okt I 19:30 I Crossing The Line Festival I New York

za 14 okt I 15:00 & 19:30 I Crossing The Line Festival I New York

zo 15 okt I 15:00 I Crossing The Line Festival I New York


speeldata 2016 Theatertour

do 15 t/m za 17 sep 20:30 stadsschouwburg utrecht

vr 23 sep I 20:30 I schouwburg odeon I zwolle

do 29 & vr 30 sep I 20:15 I theater aan het spui I den haag

vr 30 sep I 13:00 (matinee) I theater aan het spui I den haag

do 13 okt I 20:15 I cultura I ede

di 18 okt I 20:30 I zaantheater I zaandam

do 27 & vr 28 okt I 20:00 I rotterdamse schouwburg|ro theater I rotterdam

vr 28 okt I 15:00 (matinee) I rotterdamse schouwburg|ro theater I rotterdam

vr 11 nov I 20:30 I theater ins blau I leiden

di 15 nov I 20:00 I toneelschuur I haarlem

vr 18 nov I 21:00 I podium mozaiek I amsterdam

do 24 nov I 20:00 I ostade a'dam I amsterdam

za 26 nov I 20:15 I verkadefabriek I den bosch

zo 27 nov I 15:00 I verkadefabriek I den bosch

za 3 dec I 20:30 I de lieve vrouw I amersfoort

di 6 t/m vr 30 dec I 12:30 (lunchvoorstelling) I theater bellevue I amsterdam

 

speeldata 2016 Wijktour

wo 24 feb 15u & 19u Vrouw en Vaart Amsterdam  

zo 6 mrt 16u Buurthuis De Dommel Eindhoven  

di 8 mrt 13u & 19u De Mussen Den Haag    

vr 11 mrt 19.30u MFC Presikhaven Arnhem       

di 15 mrt 14u & 19u Wijkcentrum De Put Rotterdam  

zo 20 mrt n.n.b. STUT Theater Utrecht

do 5 mei I 16.30u I WOW-Amsterdam I Amsterdam





 
 
DE THEATERKRANT | MAX ARIAN | ★ ★ ★ ★
"Wat dit project zo uniek maakt is dat het niet in de tegenstellingen blijft steken. Er wordt niet zozeer een verzoening gezocht, maar wel contact, discussie, een gesprek, ruzie desnoods, want: ‘Ik zal niet doen wat je zegt. Ik zal mijn eigen pad volgen en terwijl ik dat doe, zal ik me niet laten verstoten. Ik zal anders zijn, maar niet meer zonder jou.’ Niet meer: er is heel wat aan vooraf gegaan als je dat zo kunt zeggen. 
Wat een prachtig project van Nazmiye Oral en Adelheid Roosen – sterke vrouwen. Je bewondert daardoor nog meer de moed en liefde van moeder Oral om mee te doen aan deze voorstelling, waarin ze vorstelijk overeind blijft in haar eerlijke nuchterheid, voorzichtige humor en universele wijsheid."

DE VOLKSKRANT | KARIN VERAART | 
★ ★ ★ ★
"De dochter, vastberaden haar autonomie te bevechten, terwijl ze weigert haar plek in de (traditionele) gemeenschap van haar moeder op te geven. De moeder al even vastberaden zich niet van de wijs te laten brengen door het verbale geweld van het kind. Het is zichzelf 'intimiteit aandoen', ongemakkelijk, liefdevol, moeilijk, waardevol. Is het wel een voorstelling, vraag je je af en toe af. Ja, dat is het wel, ook. Het is een schouwspel, een moedig schouwspel en heel mooi."

HET PAROOL | SANDER JANSSENS | ★ ★ ★
"Niet voor niets is het fysieke gevecht dat ze aangaan als Havva haar dochter wil beletten zich voor het publiek te ontbloten zo raak: eventjes wint emotie het van ratio.
Uiteindelijk komt de voorstelling mooi samen als Nazmiye haar moeder introduceert aan haar gemeenschap: het theaterpubliek - dat zich vooral lijkt te (willen) herkennen in het vrijgevochten karakter van Nazmiye, maar misschien ergens net zo veroordelend is als de moslimgemeenschap waar Nazmiye uit ontsnapte."

NRC HANDELSBLAD | JOKE BEECKMANS | ★ ★ ★
"De confrontatie is heftig. Publiek en spelers zijn vanaf het begin tot tranen geroerd. Tegelijkertijd is er ongemak. [...] Op de achtergrond spelen en zinge muzikanten, onder wie Meral Polat en haar vader, live melancholische Turkse liederen. Het maakt deze particuliere praatsessie alsnog tot interessant theater." 

LEIDSCH DAGBLAD | SONJA DE JONG
"Alle heikele punten komen voorbij: eerwraak, abortus, homoseksualiteit en gedwongen huwelijken. De mensen van de foto's vertellen over zichzelf, zang en sazmuziek ondersteunen de verhalen. En daar tussendoor is er steeds weer de stem van Oral die dóórvraagt, die haar moeder, maar zichzelf evenzeer op de pijnbank legt. Afzijdig blijven tijdens deze zeldzaam indringende voorstelling is onmogelijk. Wat Oral doet, kruipt onontkoombaar onder je huid."

DE VOLKSKRANT | SUSANNE GEUZE & ANGELA WALS
" 'Ik (Nazmiye Oral, red) wil niet dat zij (haar moeder, red.) sterft voordat zij weet wie ik echt ben of ík weet wie zíj echt is. Dit gesprek vindt plaats in het theater, in drie voorstellingen. We zitten op het podium, met onze eigen waarheid.'
[...]Door de fotoshoot zagen sommige familieleden elkaar weer voor het eerst sinds jaren. Oral: 'Er is heel wat afgehuild. Je ziet de pijn, ook bij de ouders. Ze zeggen nu: had ik maar naar mijn kinderen geluisterd. Had ik me maar niet bang laten maken door de gemeenschap. Ze hebben in hun eigen vlees gesneden, merken ze.' "


terug naar projecten